Άρθρα
09/03/2011
Σεξισμός και στερεότυπα. Έτσι την είδαν;
Του Δημήτρη Βυθού*


Υπάρχει μια διαφήμιση στην τηλεόραση που πραγματικά αξίζει να διδάσκεται στα πανεπιστήμια ως παράδειγμα προς αποφυγή. Ένα παράδειγμα προς αποφυγή με πολλαπλούς αποδέκτες. Αποφυγή από διαφημιστικές, από πελάτες που δέχονται τέτοιες προτάσεις, από τα κανάλια και τα μέσα που δέχονται να τις προβάλουν, από τον κόσμο που δέχεται να προβάλλονται και από το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο που… αυτό δεν ξέρω τι ακριβώς κάνει.

Να ξεκαθαρίσω πως ούτε προηγούμενα ούτε συμφέρον έχω, ούτε κοινωνική προβολή ζητάω. Το κάνω γιατί με τσαντίζει που η πνευματική κοινωνική αναλγησία έχει πειράξει τις ηθικές μας αντοχές και κάποιος πρέπει επιτέλους να βάλει λίγο φρένο. Δε θεωρώ τον εαυτό μου ηθικό αλλά δεν επιτρέπω κάποιοι – ίσως εξ αμελείας – να με θεωρούν δεδομένα ανήθικο.

Στη διαφήμιση αυτή παρουσιάζεται μια παραλία με «κακάσχημες» γυναίκες. Μια από αυτές τις «δεν έχει στον ήλιο μοίρα» γυναίκες, πνίγεται και μετά κείτεται λιπόθυμη στην άμμο περιμένοντας μάταια κάποιος από τους παρευρισκόμενους άντρες να της δώσει το φιλί της ζωής. Το ρόλο του πρίγκιπα αναλαμβάνει για λίγα δηνάρια ένας γνωστός μας ηθοποιός. Παίρνει δύναμη πίνοντας καφέ, σκύβει (ενώ την ίδια στιγμή οι υπόλοιποι άντρες αηδιάζουν) και επαναφέρει στη ζωή και στην «ομορφιά» όχι μόνο το θύμα αλλά ως δια μαγείας όλες τις γυναίκες στην παραλία, ενώ οι άντρες παραμένουν στην «ομορφιά» τους. Μια φαλοκρατική διαφήμιση φτιαγμένη από άντρες για άντρες γεμάτη σεξισμό και στερεότυπα.

Να είσαστε σίγουροι πως αν γινόταν αυτό σε μια ούτως καλούμενη ανεπτυγμένη χώρα του εξωτερικού τώρα θα τους είχαν πάρει και τα σώβρακα στις μηνύσεις. Εδώ φαίνεται πως είμαστε ένα κράτος και μια κοινωνία ανοχής και αυτό δεν έγινε τυχαία. Εκπαιδευτήκαμε με παραδείγματα όπως αυτό. Προσπάθησα να το καταγγείλω στο Ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο αλλά έπρεπε να συμπληρώσω μια τεράστια φόρμα με τα στοιχεία μου και διερωτώμαι, γιατί ένα κοινωνικό έγκλημα, ένας βιασμός κατά εξακολούθηση χρειάζεται επώνυμη καταγγελία για να διερευνηθεί; Γιατί, μη γελιέστε, αυτή η διαφήμιση είναι κοινωνικός βιασμός. Βιάζει τους αποδέκτες, δημιουργεί σεξιστικούς θύτες και προδικασμένα θύματα. Μας διδάσκει πως για να είναι μια γυναίκα κοινωνικά αποδεκτή, πρέπει να είναι με τα κοινωνικά πρότυπα «όμορφη» αλλιώς «λιθοβολείται» με βλέμματα αηδίας. Προσοχή λοιπόν «άσχημες» και «χοντρές» μη πηγαίνετε στις παραλίες γιατί άμα πνιγείτε ούτε ο ναυαγοσώστης δεν πρόκειται να σας σώσει.

Απορώ που κανείς δεν είπε κουβέντα. Πού είναι έστω μια εκπρόσωπος του γυναικείου φύλου; Που είναι οι γυναίκες πολιτικοί μας; Όλοι «όμορφοι» είναι σε αυτή τη χώρα και θα με αφήσετε εμένα τον «άσχημο» να πνίγομαι; Τόσο πολύ συνηθίσαμε στους βιασμούς μας που τους θεωρούμε φυσιολογικούς; Μήπως αυτή η εθελοτυφλία είναι σημάδι πως πρέπει να εισάγουμε επειγόντως στα σχολεία μάθημα αποκωδικοποίησης των ΜΜΕ; Για να μην παίζουν με τα μυαλά μας, για να μη μας κατευθύνουν τόσο εύκολα, για να κολυμπάμε και όχι να πνιγόμαστε σε έναν άσχημο εικονικό κόσμο.


* Social Advocacy & Media Education
de.vithos@gmail.com


Copyright @ 2009-2019. Design & Development by Cytacom Solutions Ltd
 
Hosted by