Άρθρα
03/02/2011
Το Ελαιόλαδο μακραίνει τη ζωή
Του Γιώργου Χριστοδούλου*


Έχει παρατηρηθεί ότι οι ευρωπαίοι του νότου ζουν περισσότερα χρόνια. Οι γιατροί το αποδίδουν στο ελαιόλαδο, το μεσογειακό ελιξίριο της ζωής. Εκείνο που διερωτούνται κάποιοι είναι γιατί περιμένουν οι άλλοι λαοί και δεν προμηθεύονται αμέσως παρθένο ελαιόλαδο για τη διατροφή τους και για την καλή του γεύση και τη διατροφική του αξία.

Σύμφωνα με εξειδικευμένες έρευνες οι νότιοι μεσογειακοί λαοί ζουν περισσότερα χρόνια, οι δε νησιωτικοί πληθυσμοί της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ισπανίας έχουν μεγαλύτερο μέσο όρο ζωής.

Τα αποτελέσματα 15 χρόνων ερευνών γνωστών σαν «η μελέτη των επτά χωρών - Αμερική, Ολλανδία. Φιλανδία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Ιαπωνία», εξέτασαν πάνω σε ημερήσια βάση τις διατροφικές συνήθειες των κατοίκων των πιο πάνω χωρών.

Η λεπτομερής ανάλυση έδειξε ότι δεν είναι το λίπος αλλά το είδος του λίπους που καταναλώνεται που προκαλεί τα πιο διαδεδομένα νοσήματα, όπως το ύψος της χοληστερόλης στο αίμα, καρδιαγγειακά προβλήματα και καρκίνος.

Είναι ενδιαφέρον το ότι, παρόλο ότι οι μεσογειακοί λαοί καταναλώνουν πολλά λίπη ελαιόλαδο, εντούτοις έχουν σημαντικά λιγότερα περιστατικά καρδιοπάθειας παρά οι βοριοευρωπαίοι. Αυτό σχετίζεται με τη χημική συμπεριφορά των λιπών που βρίσκονται στο ελαιόλαδο. Το ελαιόλαδο παίζει σημαντικότερο ρόλο στον μεταβολισμό του ανθρώπου.

Τα μονοακόρεστα λίπη στο ελαιόλαδο μειώνουν την L.D.L. (χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες) που είναι βλαβερά για την καρδιά, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν την H.D.L. (ψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες) που είναι ευεργετικά για την καρδιά. Λίπη τα οποία επικάθονται στα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών είναι επικίνδυνα γιατί αυξάνουν τις καρδιοπάθειες.

Σε μια υγιεινή διατροφή τα μονοακόρεστα όπως αυτά που περιέχονται στο ελαιόλαδο πρέπει να αποτελούν το 50% της ποσότητας λίπους που καταναλώνουμε. Τα πολυακόρεστα λίπη που προέρχονται από ηλιέλαιο, σογιέλαιο, αραβοσιτέλαιο και κορεσμένα λίπη όπως ζωικά λίπη που περιέχονται στο κρέας και το γάλα πρέπει να αποτελούν μόνο το 25% της ποσότητας λίπους που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός. Φυσικά δεν είναι όλα τα ελαιόλαδα το ίδιο υγιεινά. Το καλύτερο είναι το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο που έχει χαμηλή οξύτητα και υπεροξείδια προπαντός να είναι εμφιαλωμένο και η ετικέτα του να δηλώνει επακριβώς την ημερομηνία εμφιάλωσης.

Το ωραίο φρουτώδες άρωμα και το κιτρινοπράσινο χρώμα υποδηλώνουν ένα άριστο προϊόν για κατανάλωση. Οι ελιές που μαζεύονται με το χέρι και δεν είναι πολύ ώριμες, παράγουν το καλύτερο λάδι. Λάδι το οποίο είναι λίγο θολό, λίγο μετά την έκθλιψη στο ελαιοτριβείο, υποδηλώνει ποιότητα και αγνότητα. Ακόμα αν με τη μείωση της θερμοκρασίας στερεοποιείται και ασπρίζει (μαργαρίνη ελαιολάδου). Το λάδι με την αύξηση της θερμοκρασίας γίνεται διαυγές. Συνήθως φιλτράρεται για να απομακρυνθούν λίγα στερεά σωματίδια που βρίσκονται μέσα. Αν δεν φιλτραριστεί τότε αυτά κάθονται στον πάτο του δοχείου που φυλάγεται.

Τα ελαιόλαδα έχουν διάφορα χρώματα από ελαφρύ κίτρινο, έντονο κίτρινο, ελαφρύ πράσινο, έντονο πράσινο καθώς και διάφορες γεύσεις. Η γεύση μπορεί να είναι ήπια, πικρή, φρουτώδης κλπ.

Ένα ελαιόλαδο που τσούζει τον λαιμό μόλις βγει από την ελιά μπορεί σε ένα-δύο μήνες να μην έχει κανένα πρόβλημα. Μερικά ελαιόλαδα έχουν μια αψάδα που δεν υποχωρεί με τον χρόνο. Αυτό προέρχεται από διάφορους παράγοντες όπως το έδαφος, το μικροκλίμα της περιοχής, της ηλιοφάνειας και τον βαθμό ωριμότητας του καρπού.

Το ελαιόλαδο πρέπει να φυλάγεται σε δροσερό και σκοτεινό μέρος. Το ελαιόλαδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και στο τηγάνισμα για καλύτερη και πιο υγιεινή διατροφή.


*Μέλος του ΔΣ της ΠΕΚΠΟΙΖΩ


Copyright @ 2009-2019. Design & Development by Cytacom Solutions Ltd
 
Hosted by