Άρθρα
10/12/2010
Ο Κλέφτης της Εβδομάδας
Του Γιώργου Νικολάου*


Η ανακήρυξη, «Κλέφτη της Εβδομάδας», είναι ένας ιδιαίτερα αποτελεσματικός θεσμός προς όφελος των Γερμανών καταναλωτών αφού αποτρέπει κατά καίριο τρόπο πιθανούς επίδοξους ιδιοκτήτες εμπορικών καταστημάτων, να υπερχρεώνουν προϊόντα τους ή να δίνουν αναληθή στοιχεία για την ποιότητα τους.

Η ανακήρυξη γίνεται με την ανάρτηση, για μια βδομάδα, έξω από το εμπορικό κατάστημα που αποδεδειγμένα παρανόμησε, ενός μεγάλου πανό με την πιο πάνω επιγραφή. Γίνεται δε αυτό μετά από επώνυμες στοιχειοθετημένες μαρτυρίες καταναλωτών, επιβεβαιωμένες πληροφορίες των Ενώσεων Καταναλωτών.

Πρόκειται, βέβαια, για ένα βαρέων βαρών μέτρο προστασίας των καταναλωτών, αφού με την ανάρτηση του πανό, στην πρόσοψη του καταστήματος, κανένας πελάτης δεν περνά από το κατώφλι του για οποιεσδήποτε αγορές, με αποτέλεσμα το κλείσιμο του.

Φαίνεται δε ότι τόσο πολύ συνετίζει τους λίγους, όπως διαπιστώνεται, ασυνείδητους εμπορευόμενους, που αμαυρώνουν το όνομα των χιλιάδων άλλων έντιμων εμπορικών καταστημάτων στη χώρα, που σήμερα είναι αμφίβολο αν συλλαμβάνεται στη διάρκεια ολόκληρου του χρόνου, έστω και ένα μόνο κατάστημα που ξεγελά τους πελάτες του.

Σε μια τέτοια περίπτωση, ανακήρυξης «Κλέφτη της Εβδομάδας» που ζήσαμε εμείς οι ίδιοι στο Βερολίνο, το συγκεκριμένο κατάστημα ειδών ένδυσης, στη βιτρίνα του έγραφε διαφορετικές-μειωμένες τιμές πώλησης από εκείνες εντός του καταστήματος που χρέωνε τους πελάτες του για τα ίδια ακριβώς προϊόντα.

Αυτή η αποτελεσματική δραστηριότητα της Γερμανικής Ένωσης Καταναλωτών του Βερολίνου, στέφτηκε με απόλυτη επιτυχία, όχι μόνο γιατί η Ένωση διαχειρίστηκε άψογα, επαγγελματικά και ορθά το όλο θέμα, αλλά και γιατί η εμπλοκή και εμβολή των ίδιων των καταναλωτών στην όλη προσπάθεια ήταν αποφασιστικής σημασίας σε ότι αφορούσε την στοιχειοθέτηση των αδιάψευστων στοιχείων της ενοχοποίησης των παρανομούντων. Ο απολογισμός δε της παρανομίας τους ήταν απόλυτα καταστροφικός για τους ίδιους αφού εκτός των άμεσων αλυσιδωτών οικονομικών επιπτώσεων που είχαν, η δυνατότητα, επανόδου τους στις εμπορικές τους δραστηριότητες, λόγω του στιγματισμού τους, ήταν εκ των πραγμάτων ανυπέρβλητη.

Εκείνο όμως που εμείς θέλουμε να υπογραμμίσουμε ιδιαίτερα, για το θέμα αυτό, είναι ο αυτοσεβασμός που χαρακτηρίζει τους Γερμανούς καταναλωτές στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους και που είχε βέβαια ευρύτερες, θετικές προεκτάσεις, αφού με το να απαλλάσσεται η κοινωνία από επιτήδειους και βλαβερούς γενικά ανθρώπους που μολύνουν και κατακρημνίζουν Ήθη και Αρχές, απομακρύνονται οι κίνδυνοι να πληγεί το επίπεδο του πολιτισμού μας και ανακόπτονται δραστικά νοσηρές καταστάσεις σε βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Στη βάση αυτού του τόσο δυναμικού μέτρου που υιοθέτησαν οι Γερμανοί καταναλωτές, μπορούμε κι’ εμείς να διαμορφώσουμε ένα αναλόγου αποτελέσματος μέτρο, που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση μιας νέας δυναμικής Καταναλωτικής Κουλτούρας και παράλληλα θα ανεβάσει πολύ πιο πάνω τα επίπεδα της εμπορικής δραστηριότητας στον τόπο μας, προς όφελος, πρώτιστα βέβαια των καταναλωτών και της κοινωνίας μας γενικότερα.

Εμείς, ως Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, κρίνουμε ότι θα είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο η θεσμοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου που θα μπορεί να εξυπηρετεί τους καταναλωτές, πέρα και πάνω απ’ ότι μπορούν σήμερα να προασπίζονται τα δικαιώματα των καταναλωτών, υφιστάμενες υπηρεσίες, όπως είναι η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών του Υπουργείου Εμπορίου Βιομηχανίας και τουρισμού και ίσως ο νέος νόμος που βρίσκεται ακόμα στα σκαριά για Εξώδικη Διευθέτηση των Καταναλωτικών Απαιτήσεων με την παραπομπή τους σε Διαιτησία.


*Μέλος του ΔΣ της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής


Copyright @ 2009-2019. Design & Development by Cytacom Solutions Ltd
 
Hosted by