Ανακοινώσεις
25/03/2011
Βουλή: Έξι χρόνια συζητήσεις για ένα νόμο «χωρίς δόντια»

Ολοκληρώθηκε στις 10 Μαρτίου, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, η συζήτηση του νομοσχεδίου που αφορά στη δημιουργία του θεσμού του Διαμεσολαβητή Εξώδικης Διευθέτησης Καταναλωτικών Απαιτήσεων.

Για μερικές δεκαετίες αυτός ο θεσμός ήταν διεκδίκηση και απαίτηση των κυπρίων καταναλωτών, οι οποίοι για μικροδιαφορές εμπορικής φύσης ήταν αναγκασμένοι να προσφεύγουν στα δικαστήρια, να υφίστανται τις ψυχοφθόρες διαδικασίες για 2-3 χρόνια, να χάνουν μεροκάματα και στο τέλος να μην παίρνουν έστω και μια αποζημίωση.

Από την ένταξη μας στην ΕΕ, το πρόβλημα αυτό από πρόβλημα των κυπρίων, έγινε και πρόβλημα όλων των ευρωπαίων καταναλωτών που, κάνοντας αγορές στην Κύπρο δεν είχαν τη δυνατότητα, μέσω μιας απλής και σύντομης εξώδικης διαιτησίας να βρούν το δίκαιο τους και να αποζημιωθούν.

Πολλές ήταν οι φορές που ρεζιλευτήκαμε στην ΕΕ, αφού ήμασταν η μοναδική χώρα – μέλος που δεν είχαμε τον θεσμό του Διαμεσολαβητή Καταναλωτικών Απαιτήσεων.

Οι αλλεπάλληλε καταγγελίες και απαιτήσεις μας, αλλά και των ευρωπαίων καταναλωτών, οδήγησαν το αρμόδιο υπουργείο να προχωρήσει στην κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου για την δημιουργία αυτού του θεσμού.

Από τότε πέρασαν σχεδόν έξι ολόκληρα χρόνια συζητήσεων και αναβολών, ενώπιο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, κυρίως γιατί ο Δικηγορικός Σύλλογος Κύπρου, για ευνόητους λόγους, αντιτίθετο στη δημιουργία του θεσμού αυτού. Να σημειώσουμε δε ότι, τη φορά αυτή όλοι οι επηρεαζόμενοι, ακόμα και οι εκπρόσωποι των εμπορευομένων (ΟΕΒ, ΚΕΒΕ και ΠΟΒΕΚ) βρέθηκαν να συμφωνούν ακόμα και στις λεπτομέρειες.

Δυστυχώς όμως και, εμείς χωρίς περιστροφές επιρρίπτουμε την ευθύνη σε μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, οι πρόνοιες του τελικού νομοσχεδίου που πάει στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση, δεν ικανοποιεί πλήρως κανένα από τους άμεσα εμπλεκόμενους που είναι οι οργανώσεις των καταναλωτών και των εμπορευομένων.

Οι κύριες πρόνοιες διαφωνίας είναι το ποσό για το οποίο ο καταναλωτής δικαιούται να προσφύγει σε διαμεσολάβηση, που μειώθηκε από πέντε χιλιάδες ευρώ στις δύο χιλιάδες (για μεγαλύτερα ποσά ο καταναλωτής θα συνεχίσει να ταλαιπωρείται στα δικαστήρια) και, κυρίως το θλιβερό, κατά την άποψη μας γεγονός ότι, έχουν εξαιρεθεί οι δικηγόροι και μαζί τους για να μην είναι οι μόνοι και «κατηγορηθούν», και μερικές άλλες ομάδες επαγγελματιών, όπως γιατροί, οδοντίατροι, μηχανικοί και γενικά όσων «η παροχή υπηρεσιών ρυθμίζεται από επαγγελματικό σύνδεσμο και/ή σύλλογο».

Με άλλα λόγια οι καταναλωτές δεν θα μπορούν να προσφύγουν με απαιτήσεις κατά των επαγγελματιών αυτών, ποιοί μένουν δηλαδή μέσα; Μόνον οι μικροεπιχειρήσεις και τα μικροκαταστήματα. Και, εύλογα διερωτάται κάποιος: αν αύριο και η ΠΟΒΕΚ κάνει ένα εσωτερικό όργανο που να ρυθμίζει παρόμοιας φύσης διαφορές, τι θα απογίνει ο νόμος;

Η απάντηση είναι απλή: Θα καταστεί άχρηστος και θα επανέλθουμε στη σημερινή θλιβερή κατάσταση ο καταναλωτής να συνεχίσει να μην μπορεί να δικαιωθεί και να αποζημιωθεί. Δηλαδή, στη γλώσσα του απλού πολίτη: «Πού ήσουν, πούποτε». Πέρα δε από αυτό, η Κύπρος θα συνεχίσει να ρεζιλεύεται, κατά χειρότερο ακόμα τρόπο αφού θα έχει μεν νόμο(;) αλλά «χωρίς δόντια».


Copyright @ 2009-2020. Design & Development by Cytacom Solutions Ltd
 
Hosted by