Ανακοινώσεις
22/01/2009
Προς μια νέα Πανευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών

Προς μια νέα Πανευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών


Πολλές φορές έχουμε εκφράσει τις ανησυχίες και την ενόχληση μας για το γεγονός ότι, διαχρονικά έχει διαμορφωθεί στην Κύπρο μια άδικη και απαράδεχτη κατάσταση αγοράς.

Από αυτήν ευνοούνται τα ολιγοπώλια, τα μονοπώλια και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα όπως και κάποιοι που ατιμωρητί, βάλλουν, χωρίς αναστολές, χέρι στην τσέπη και το μόχθο του πολίτη-καταναλωτή.

Ταυτόχρονα, όλοι γνωρίζουμε πως ο Κύπριος καταναλωτής ουδέποτε αποζημιώνεται. Ακόμα και όταν κάποιος, από υπερβάλλοντα ζήλο και αγανάκτηση για την αδικία που υφίσταται, αποφασίσει να διεκδικήσει μέσω της δικαιοσύνης το δίκιο του, η διαδικασία αποβαίνει ατελέσφορη και αναποτελεσματική.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι Κύπριοι καταναλωτές σχεδόν ουδέποτε αποφασίζουν να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους διαδικασία και που ακόμα δεν είναι πρόθυμοι να υπογράψουν τα παράπονα και τις καταγγελίες τους.

Η κατάσταση πραγμάτων δυστυχώς δεν είναι καλύτερη στις περισσότερες από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), κυρίως δε σ’ αυτές που έγιναν μέλη μαζί με την  Κύπρο ή μετά.

Για την κατάσταση αυτή σίγουρα ευθύνονται τα κράτη μέλη και η περί καταναλωτών πολιτική της ΕΕ, αλλά δεν είναι άμοιρες ευθυνών παραδοσιακές οργανώσεις καταναλωτών που, εγκλωβισμένες από την πλουσιοπάροχη οικονομική ενίσχυση που εισέπρατταν (τώρα, λόγω κρίσης, τα πράγματα έγιναν πιο δύσκολα), έπαιξαν και συνεχίζουν να παίζουν το ρόλο που τους «ορίζεται» από τα κατεστημένα με τα οποία πολλές φορές ταυτίζονται, ξεχνώντας τον πραγματικό προορισμό και το ρόλο ύπαρξης τους.

Παράλληλα μια σειρά από οργανώσεις καταναλωτών, όπως είναι στην Κύπρο η Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής (Π.Ε.Κ.Ποι.Ζω), άδικα και με κριτήρια ξεπερασμένης νοοτροπίας που αγγίζουν τα όρια της διάκρισης, δεν τυγχάνουν καμιάς ή ελάχιστης οικονομικής στήριξης, προφανώς γιατί δεν συναίνεσαν να συνταχθούν με τα κρατικά και τα ευρωπαϊκά κατεστημένα.

Διαπιστώνοντας αυτή τη σκληρή και άδικη πραγματικότητα στην οποία έχουν οδηγηθεί οι ευρωπαίοι καταναλωτές και οι οργανώσεις που γνήσια τους εκφράζουν και, προσμετρώντας τις επιπτώσεις από την παγκόσμια οικονομική κρίση, της οποίας τα μεγάλα θύματα είναι πρώτιστα οι καταναλωτές, δεκαπέντε οργανώσεις καταναλωτών από διάφορες χώρες της ΕΕ, παλιές και νέες, μεγάλες και μικρές, ζήτησαν και είχαν στις 20 Ιανουαρίου 2009, συνάντηση στις Βρυξέλλες με εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με αριθμό ευρωβουλευτών.

Θέμα της συνάντησης ήταν η υπό εκκόλαψη Λευκή Βίβλος για τη «Συλλογική Αποζημίωση» των καταναλωτών και ο ρόλος που πρέπει να αποδοθεί θεσμικά στις οργανώσεις των καταναλωτών. Την Κύπρο στην συνάντηση αυτή εκπροσώπησε με σημαντικές εισηγήσεις η Π.Ε.Κ.Ποι.Ζω με τον πρόεδρο της.

Εμείς, πέρα από την επισήμανση της χρησιμότητας της υπό δημιουργία Λευκής Βίβλου, τονίσαμε πως, οι οδηγίες και οι νόμοι δεν αρκούν και ότι είναι αναγκαίο, μέσα από μικρούς, ευέλικτους και χαμηλού κόστους θεσμούς να δημιουργηθούν συνθήκες ώστε με απλές σύντομες και χωρίς κόστος για τον καταναλωτή διαδικασίες, αυτός να αποζημιώνεται πραγματικά και σε ουσιώδη χρόνο.

Επίσης τονίσαμε τον σημαντικό ρόλο που έχουν να παίξουν οι οργανώσεις των καταναλωτών, όχι μόνο αυτών που σήμερα ευνοούνται, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να βρει τρόπους να ακούει τη φωνή όλων των άλλων τις οποίες και να ενισχύει κατά τρόπο δίκαιο.

Οι οργανώσεις που πήραν μέρος στις πιο πάνω συναντήσεις, είχαν ειδική μεταξύ τους συνάντηση στην οποία έγινε αλληλοενημέρωση για την κατάσταση των καταναλωτικών κινημάτων στις χώρες που εκπροσωπήθηκαν.

Οι εκπρόσωποι των δεκαπέντε οργανώσεων αφού ανάλυσαν και συζήτησαν τα προβλήματα και τις αδυναμίες του καταναλωτικού κινήματος τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αφού εξέφρασαν την απογοήτευση τους γιατί:

  • στην υφιστάμενη Οργάνωση σε ευρωπαϊκό επίπεδο επικρατεί μια απαράδεχτα κλειστή και εσωστρεφής κατάσταση,
  • αυτή η κατάσταση περιορίζει τον πλουραλισμό και την πολυφωνία,
  • μονοπωλεί την εκπροσώπηση που είναι βασικό δικαίωμα των καταναλωτών,
  • σε μεγάλο βαθμό η όλη δράση της δεν είναι ικανοποιητικά αποτελεσματική,
  • δεν εκφράζει τους ευρωπαίους καταναλωτές στη μεγάλη τους πλειοψηφία
  • αντί να ασχοληθεί με τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα και την  επίλυση τους, σπαταλά χρόνο και χρήμα μόνο για δημοσιεύσεις και εκπαίδευση,
    αποφάσισαν και συνυπέγραψαν μνημόνιο που εκφράζει τη δέσμευση τους να εργαστούν για τη δημιουργία νέας Πανευρωπαϊκής Οργάνωσης

Καταναλωτών, με μοναδικό αντικείμενο τους καταναλωτές και τα συμφέροντα τους και για συντονισμό της δράσης για την επίλυση προβλημάτων και για τη ουσιαστική προστασία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των ευρωπαίων πολιτών-καταναλωτών.

 
Έξω από το Ευροκοινοβούλιο


Στη συνεδρία για τη σύσταση της νέας Πανευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών

 


Copyright @ 2009-2020. Design & Development by Cytacom Solutions Ltd
 
Hosted by